De digitalisering van ons dagelijks leven verloopt snel. Tax-on-web om je belastingsbrief in te vullen, het e-loket van de stad Kortrijk, je kinderen aanmelden voor de basisschool, aanvragen van studietoelagen, ... Voor mensen die vlot overweg kunnen met computer en internet, maakt de digitalisering het leven vaak een stuk gemakkelijker. Wie geen toegang heeft tot de digitale wereld, dreigt uitgesloten te worden. De digitale kloof is de laatste jaren misschien wel smaller, maar ook dieper geworden.
Stad en OCMW willen hier met @llemaal digitaal iets aan doen, door - zoals het Plan Nieuw Kortrijk stelt - niet enkel in de diepte, maar ook in de breedte te werken.
De wwwereld is van iedereen (2004 – 2008)
Van 2004 tot 2006 liep het project "De wwwereld is van iedereen". Daarmee wilde de stad Kortrijk zoveel mogelijk mensen leren omgaan met de computer. Zo plaatste de stad onder andere internetkiosken en organiseerde ze gratis computeropleidingen voor alle inwoners. Het project was een succes. In totaal waren er 4.000 cursisten. Toch bleek dat bepaalde kansengroepen niet bereikt werden.
Via een onderzoek ging men na wat het profiel was van de deelnemers aan de computeropleidingen en wat het effect van de lessen. Daarnaast werd onderzocht waarom een aantal kansengroepen niet deelnamen, de oorzaken daarvan en manieren om deze groepen toch te bereiken. Dit onderzoek leverde heel wat praktische aanbevelingen voor het vervolg van dit project.
@llemaal digitaal (2013 – 2018)
De stad formuleerde in Plan Nieuw Kortrijk de ambitie om alle burgers mee te nemen in de digitale wereld. Met een aanbod van computerlessen & workshops mediawijsheid, publiekskiosken & hotspots, de uitbouw van het e-loket & digitale dienstverlening, speelt ze in op nieuwe behoeften en wensen. Kansengroepen krijgen bijzondere aandacht.
Via een onderzoek van de voormalige cursisten van de “wwwereld is van iedereen” werden de onderzoeksresultaten geactualiseerd. Gebruiken de deelnemers nog steeds computer en internet? Hebben ze interesse om zich verder bij te scholen? Over welke thema’s willen ze opleiding volgen? Verder werden ook interviews afgenomen om een duidelijk beeld te krijgen van wie nog niet mee is in de digitale wereld. Welke drempels zorgen ervoor dat men niet de stap zet naar computer- en internetgebruik en niet deelneemt aan opleidingen? Hoe ervaren inwoners zonder computer of internettoegang dit?
Op basis van de onderzoeken ontwikkelde de stad volgende opleidingen:
Ook de lokale dienstencentra en de bibliotheek bieden opleidingen aan.