tarieven

betalingen

Maak je een print, doe je een reservatie of vraag je een boek uit een andere bib? Een aantal diensten zijn betalend. Alle tarieven vind je in de bibwijzer tarieven 2019. In de buurtbibliotheken betaal je cash aan de balie, in de centrale bibliotheek betaal je aan de betaalautomaat, cash of met de bankkaart. Hiervoor heb je de lidkaart of eID nodig van de lener die het bedrag verschuldigd is.

Wanneer een bedrag 2 maanden onbetaald blijft, kan je de bibkaart niet meer gebruiken tot de betaling vereffend is. Drie keer per jaar worden leners met een openstaand bedrag per brief aangemaand. Wie hier geen gevolg aan geeft, krijgt een factuur in de bus.

facturatie

Ook wie materialen ontleent en deze, na herhaaldelijke aanmaningen, niet terug brengt, krijgt een factuur. Voor het zover is sturen we je enkele verwittigingen: 

  • als je mailadres bij ons gekend is, ontvang je drie openingsdagen voor je vervaldag een mail met de boodschap de materialen tijdig terug te brengen of te verlengen. Deze herinneringsmail is een extra vorm van dienstverlening, de verantwoordelijkheid om de materialen tijdig in te leveren ligt steeds bij de lener, ook wanneer de e-mail om welke reden dan ook niet werd ontvangen. 

  • Één dag na de vervaldag krijg je opnieuw een mail of een eerste brief dat het materiaal te laat is en je dit kunt terugbrengen of verlengen (indien niet gereserveerd of max. verlenging bereikt).

  • 15 dagen later krijg je nogmaals een brief

  • 22 dagen later ontvang je een laatste brief en is je kaart geblokkeerd. Je kan nog steeds de materialen terugbrengen.

  • Twee maanden na je blokkade maken we een factuur op. Hierbij rekenen we het maximum te laat geld (vanaf 1 september 2018 € 15) en de vervangwaarde van de uitgeleende materialen.

  • Één maand later ontvang je een rappelfactuur.

  • Éénmaal per jaar worden de niet opgeloste dossiers doorgegeven aan de deurwaarder voor verdere opvolging. 

bibwijzer 'tarieven 2019'

Zie ook